LOHTAJA + ADEX 23.-29.5.2008

Viimein pääsen kirjoittamaan tätä tekstiä. Aikaa on kuitenkin jo kulunut niin paljon, että yksityiskohdat jäävät osittain pois. Tärkeimmät tapahtumat kuitenkin koitan tähän saada jälleen kootuksi.

Hommat alkoivat oikeastaan jo torstaina, kun pakkasimme autoihin kaikki ryhmä- sekä henkilökohtaiset tavarat. Tästä johtuen koko yön pyöri kalustovartio, jolta itse kuitenkin vältyin. Perjantaina liikkeelle lähdettiin hyvissä ajoin. Ensin marssiosasto (kuormurit + MOSKE) ja hetkeä myöhemmin (klo: 07.15) linja-auto mukanaan loput upseerioppilaat ja heidän aseensa. Matkaa riittikin sitten vähintääkin tarpeeksi. Kilometrejä kertyi kaiketi noin viisi ja puolisataa. Siinä kerkesi jos jonkin moista nukkuma-asentoa kokeilla, keksiä ja kehitellä. Muutaman välipysähdyksen kautta matka kuitenkin taittui suhteellisen kivuttomasti täydessä linja-autossa.

Yhtenä välietappina toimi Tuusulan Ilmatorjuntamuseo (http://www.ilmatorjuntamuseo.fi/). Siellä museon johtaja (evp. teknikkokapteeni) piti meille pikaisen esittelykierroksen, joka olisi voinut olla hyvinkin paljon pidempi. Ajan vähyydelle vaan kun ei voinut mitään. Museosta parhaiten jäi mieleen pirun isot ohjukset, yhteenköytetyt konekiväärit, joista pienellä virittelyllä oli saatu aikaan suhteellisne tehokkaan näköinen IT-ase .. Lisäksi museosta löytyi Zil:i, jotka sinällään huvittivat, sillä ainakin Parolassa kyseiset kuormurit ovat edelleen kovassa käytössä. Pihalta löytyi myös erimaalaisia tykkejä samalta (tai ainakin lähes samoilta) vuodelta. Hyvin huomasi eron mm. venäläisen/neuvostoliittolaisen ja esim. ruotsalaisen tykin välillä: Ruotsin mallissa on miljoona veiviä ja ratasta joka suuntaan, eli jos ja kun jokin vika iskee sen paikantamiseen menee vuosi ja vian korjaajan täytyy todella tietää mikä osa tulee minkäkin jälkeen, kun tykkiä jälleen kootaan kasaan .. Kun taas Venäjän/Neuvostoliiton mallista ei päätäpienempiä osia irtoa ja kaiken kaikkiaan osia on ehkä viisi :D .. Lekalla kylkeen ja taas tykki toimii!  

Perille, lounaalle, Lohtajan lippukentälle saavuimme vähän viiden jälkeen iltapäivällä. Nopeasti laskettuna lyhyellä matikalla bussissa istumista oli siis kaiken kaikkiaan noin 10 tunnin verran .. Lounaan jälkeen matka jatkui R7E ampuma-alueelle, jossa alkoi armoton ammuntojen valmistelu. Huomista varten vyötettiin ITKK:n vöihin 8+4 laatikkoa (pimeitä/valojuovia) patruunoita = abou 48 x 40 panosta. Samaan aikaan osa kokosi ITKK:ita ampuma kuntoon ja osa pystytti jo telttoja. Samalla tykkipojat vyöttivät Sergeitään varten omia herkkujansa. En usko niidenkään lukumäärän kovin pieneksi jäävän .. Siinä se ensimmäinen ilta kuluikin sitten mukavasti.

Vyöttämisen jälkeen oli ohjelmassa vain iltapala ja nukkumaan meno. Vartiavuorojen vähäisyyden vuoksi itse vältyin vuorolta. Silti jotenkin jäänyt muistikuva suht huonosti nukutusta yöstä ..

Aamulla herätys oli normaaliin tapaan klo: 06.00. Herätyksen jälkeen pakattiin omat tavarat, purettiin majoitusvälineet ja pakattiin tavarat autoihin. Tästä olisi tulossa lungipäivä, etten sanoisi It:n perinteinen päivä ;) .. Luvassa lähinnä odottelua ammuntojen ja asemanvaihdon lomassa. Illalla vielä johtopaikkojen valmistelua huomista varten.

Aamupalan jälkeen ammuntojen valmistelu jatkui: sektoriseipäät paikoilleen, ammukset aseiden luo .. Sitten vain odottelemaan koska male (maalilennokki) nousisi ilmaan ja saataisiin lupa avata tuli. TJ-linjalla oli siis käytössään kaksi 12.7 ilmatorjuntakonekivääriä ja tykkijulleilla kaksi 23itk61:stä (=sergei). Kello löi aamukahdeksaa kun ammuntojen valvojan torniin nousi punainen lippu "saa ampua"-komennon merkiksi. "Tähystäkää! Lennokki nousee. Tähystäkää!" Siitä se sitten lähti: noin neljä tuntia kestänyt räiske ja pauke. Itse olin neljäs ampuja .. "Suunnassa!" Sitä se oli, mutta eipä osunut .. Ainakaan ei kone tippunut. 40:n panoksen vyökin loppui aivan kesken. Paljon paljon enemmän olisi voinut ampua. Seuraavat 3.5h kuluikin sitten vain rötväillessä pitkin hiekkakumpuja, samalla muiden suorituksia katsellessa. Noin 2000 kuulaa ja kaksi tuntia myöhemmin tykkijullit saivat polkaistua malen Sergeillään alas! Se kerta jäikin sitten ainoaksi.

Ammuntojen jälkeen oli vuorossa lisää rötväystä, majoituspaikkojen siivoomisen sivussa. Kaikki eivät mahtuneet kerralla kuorma-autojen lavoille ja käynnissä olleiden crotale-ammuntojen takia liikkuminen alueella oli hyvinkin rajoitettua, joten autot joutuivat heittämään ylimääräisen lenkin = lisää "potslojoo".

Kun vihdoin pääsimme uudelle majoitusalueelle, telttakylään, leirintäalueelle, pystytimme teltat ja lähdimme valmistelemaan tj-paikkoja huomisia maalilentoja varten. Illalla oli vielä opitunti pääjohtokeskuksien toiminnasta .. Uo Helin, nukkui hyvin .. :/ (HelITR majoittui aivan meidän paikan vieressä, AUK siinä samassa lauantai illan .. Näki p-kauden/AUK:n tuttuja siinä sivussa ja kuuli kuulumisia sieltä suunnalta. Muunmuassa sen, kuinka amiraali Kaskeala oli vieraillut heidän tuliasemissaan edellisenä päivänä. Oli mukavata!)

Sunnuntain kunniaksi herätys oli 07.00 .. Muilla paitsi minulla. Itse heräsin 05.30 kalustovartioon. Päivän missiona olisi saada tj-paikat vamiiksi iltaan mennessä. Mukaan lukien yhden tj-paikan linnoittaminen. Edellisenä päivänä olimme saaneet kaiken jo lähes valmiiksi. Vain naamioinnin viimeistely ja viestilaitteiden toimintakuntoonlaitto puuttui. Hyvä näin, sillä tekemistä riitti: 7m x 5m leveys/pituus sekä 150cm syvä monttu odotti kaivajaansa. Siitä tulisi 1. ilmatorjuntarykmentin, 12. ilmatorjuntapatteriston, 652. ilmatorjuntapatterin tulenjohtopaikka. Kaikki muusta toiminnasta irroitettavat hemulit alkoivat kaivamaan ja täyttämään hiekkasäkkejä sekä siirtämään niitä ja tasoittamaan hiekkaa montun ympäriltä. Kunnon hellepäivä. Paljon hiekkaa, hikeä ja hommaa .. Hyvällä yhteishengellä, IT-miehen sydämellä, potero saatiin valmiiksi hyvissä ajoin .. Ensin kaivettiin monttu (vaativan lisätoimen mittatikkuna saivat Uo:t S. ja E. "Kun pää ei näy, se on hyvä" ;) ..), täytettiin hiekkasäkit ja tasoitettiin reunat. Seuraavaksi vuorattiin seinämät ja jaettiin "työtilat" hiekkasäkeillä, jonka jälkeen reunat tampattiin tiiviksi ja ympäristö tasoitettiin. Tämän jälkeen enää viestivälineet ja naamiointi paikalleen. Hieno tuli, vaikka itse sanonkin! Mutta niin sainoi moni muukin! Kyseisen tj-paikan linnoituksen ohessa ilmestyi muutama tähystyspotero muiden johtopaikkojen ympäristöön. Mm. "VIP-potero", jossa oli jääkaappi sekä taukopenkki, niinkuin joka poteroon kuuluu .. Lisäksi maininnan ansaitsee "tähystyskaivo" joka siis oli reilut 2m syvä ja halkaisijaltaan noin 1m :D .. Eipä se tähystysala niin suureksi jäänyt kun itse itselleen katveet kaivoi .. Joskus käy näin, varsinkin jos innostuu liikaa. Sekä tietysti viimeisenä, muttei suinkaan vähäisenä tykkipotero, johon vieläpä rekenneettiin elämää hienompi valelaite!

Kaikki oli siis valmista illan lentokierrosta varten. Suurten odotusten jälkeen, illan lennot osoittautuivat "turhiksi" meidän harjoituksen kannalta. Koneet kun lensivät meidän ulottumattomissa, noin 4-6km korkeudessa. Ensimmäiset koneet havaittiin vasta kun ne olivat suoraa meidän yläpuolella.

Mukava päivä oli kuitenkin kaikin puolin. Hyvä sää ja hyvä henki .. Ja saunomaankin päästiin! Illalla kun meni nukkumaan säpsähtelin aluksi, sillä aina kun sulki silmät, tuntui kuin olisi hiekkaa valunut/pöllynnyt naamalle. Piti heti avata silmät ja pyyhkiä kasvoja "hiekasta" .. Silloin vasta tajusin olevani poissa poterosta, ptrimme omassa teltassa. Lohtajan hiekka oli tehnyt tehtävänsä ;D ..

Maanantai, leirin puoliväli. Maanantai ja tiistai olivat ohjelmiltaan täysin identtisiä päiviä (lukuunottamatta tiistain oppituntia merivoimien ilmatorjunnasta). Neljä lentokierrosta välissä vähän taukoa ja ruokailua. Suuri osa lennoista tapahtui liian korkealla, mutta päivää piristi Radio Kipinä (vai-mikä-se-nyt-oli) loistavalla musiikki tarjonnallaan! Armoton bailaus jatkui koko päivän aina kun se vain oli mahdollista :D .. Tauoilla otettiin myös muutamat nokoset lähimaastossa. Mm. tykkipotero osoitteutui erinomaiseksi paikaksi. Eräälläkin tauolla, kun lepäilin tykkipoterossa sopivassa tuulensuojassa satuin raottamaan silmiä, kun olin kuulevinani askeleita  .. Poteron reunalla seisoi kaksi everstiluutnanttia. Äkkiä ylös ja kättä lippaan, pää tuhannen unen pöpperössä. "Jahas. Oliko oppilaat tekemässä lämpöpisteitä valelaitteellensa?" - "Öömh .. Näinkin voisi sanoa, herra everstiluutnantti..." Vaikka aurinko paistoi, kävi asemissamme kokoajan pirun kylmä tuuli. Lopulta päälläni oli: laskettelusukat, nahkavarsikengät, tykit (intin pitkätkalsarit), m91 housut, poolo, t-paita, villapaita, sadetakki sekä m91 takki ja pipo. Tuo sadetakki osoittautui todella hyväksi ratkaisuksi, sillä se piti hyytävän tuulen ulkopuolella ja koska varustuksen tuli olla yhtenäinen, oli sadetakki tuon maastotakin alla johtajaratkaisun omaisesti piilossa ;) ..

Lentotoiminta vaihteli hyvinkin paljon noina päivinä. Suurin osa kuitenkin oli liian korkealla, mutta välillä lentäjät piristivät päiväämme (tosi tilanteessahan se olisi kaikkea muuta paitsi piristys) taistelukaarroilla ja muilla kiepeillä muutaman sadanmetrin korkeudessa.

Torstaina, jolloin osallistuimme vain aamun kahteen ensimmäiseen lentokierrokseen tapahtui hassuja. Ihmettelimme ilmaa kun kaksi suihkukonetta suuntasivat suoraa kohti toisiaan .. Ajattelin, että nyt on pojilla jotain mielessä ja kah! TJ:hän se sinne taivaalle ilmestyi :D .. Kamera olisi pitänyt kaivaa, mutta ei sitä siinä ihmetellessään tajunnut. Kaikkea ne keksii ja pystyy tekemään x).

Torstai oli siis viimeinen varsinainen leiripäivämme. Tuona päivänä purimme tuliasemamme ja purimme/täytimme linnoitukset. Oli oma hommansa saada hiekkasäkit ylös sieltä montusta, mutta yhteisvoimin, hengellä ja huumorilla sekin onnistui.

Ilta kului, niin kuin moni muukin ilta, nuotiolla istuskellessa, makkaraa paistellessa ja leiri-mitälie veistellessä. Boonuksena pääsimme vielä kerran saunomaan! Nuotiolla istuessa katselimme (ja kuuntelimme) kun hävittäjät lensivät vain muutaman kymmenen metrin korkeudessa, vieressä olevan kummin takana .. Välillä koneista näkyi vain "katto", kun ne vipelsivät puiden takana!

Aamulla aikaisin herätys, teltat kasaan, autoihin ja kasarmille kalustoa huoltamaan ..

Oli loistava leiri kuten kuva sen tiivistää:

 1725487.jpg